Economia Socială
pentru Dezvoltare Rurală Durabilă

Cu ajutorul acestui proiect, se va acorda sprijin pentru înfiinţarea a 34 de întreprinderi de economie socială care vor genera nu doar noi oportunități, ci și 136 de locuri de muncă în comunitățile rurale, dintre care 40 vor fi dedicate persoanelor defavorizate și vulnerabile pe piața muncii. Pentru 32 de întreprinderi sociale înființate prin proiect se va acorda o finanțare nerambursabilă de 60.000 euro, iar alte 2, care se vor autoriza ca întreprinderi sociale de inserție, vor beneficia de 90.000 euro, sume ce se vor acorda în baza unui concurs de planuri de afaceri.

Cod proiect: 312143
Valoare totală proiect: 14.887.839,23 lei
Valoarea cofinanţării UE: 12.654.663,35 lei
Durată: 01.10.2024 – 31.03.2027

Coordonator proiect: Asociația ASSOC Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Incluziune și Demnitate Socială Fond: Fondul Social European (FSE) +

Titlu Apel: Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul rural – Regiuni mai putin dezvoltate – Cod apel: PIDS / 83 / PIDS_P3 / OP4 / ESO4.1 / PIDS_A12

Rezumat

Proiectul este implementat de ASSOC, o asociație cu aproape 30 de ani de experiență în domeniul serviciilor sociale și al inițiativelor care susțin grupurile vulnerabile. De-a lungul timpului, ASSOC a implementat peste 70 de proiecte, cu sprijinul finanțatorilor publici și privați, contribuind la îmbunătățirea calității serviciilor sociale și a condițiilor de viață din comunitățile în care a activat. În prezent, ASSOC este unul dintre principalii furnizori de servicii de asistență socială din județul Maramureș, fiind un model de bune practici la nivel național.

Obiectivul general al proiectului este de a dezvolta domeniul economiei sociale în zonele rurale din Regiunea Nord-Vest prin înființarea și dezvoltarea a 34 de întreprinderi de economie socială, prin implicarea a 131 de persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul rural, cu accent pe persoanele vulnerabile din mediul rural, incluzând 40 de persoane din categoria persoanelor vulnerabile din mediul rural și minim 21 de persoane de etnie romă și îmbunătățirea accesului și integrării pe piața muncii pentru 40 de persoane vulnerabile. Din cele 34 de Planuri de Afaceri, 32 vor primi o finanțare nerambursabilă de 60.000 euro iar 2 dintre ele vor primi 90.000 de euro.
Proiectul va include un program de consiliere pentru înființarea, dezvoltarea și funcționarea a 34 de întreprinderi sociale care vor beneficia de finanțare nerambursabilă, contribuind astfel la crearea a minim 136 de noi locuri de muncă, din care minim 40 pentru persoane vulnerabile din mediul rural.

REZULTATE CONCURS PLANURI DE AFACERI
ETAPA 1 - Evaluarea administrativă
ETAPA 2 - Evaluarea tehnico-financiară

CORRIGENDUM 4
Concurs planuri de afaceri

Name Size Type Category
312143 - Anunt - Corrigendum 4 204.4 KB pdf Documents

CORRIGENDUM 3
Concurs planuri de afaceri

Name Size Type Category
312143 - Anunt - Corrigendum 3 202.2 KB pdf Documents

CORRIGENDUM 2
Concurs planuri de afaceri

Name Size Type Category
312143_Anunt_Corrigendum 2 216.3 KB pdf Documents
Anexa 6 - Plan afaceri - actualizat 131.1 KB doc Documents
Anexa 12 - Contract de subventie - actualizat 512.4 KB pdf Documents

CORRIGENDUM 1
Concurs planuri de afaceri

Name Size Type Category
312143_Anunt_Corrigendum1 184.8 KB pdf Documents
Anexa 6 - Plan de afaceri 131.9 KB doc Documents
ANEXA BUGET PLAN DE AFACERI 132.9 KB xls Documents

METODOLOGIE
Concurs planuri de afaceri

Activități

Activitățile susținute în cadrul prezentului proiect, „Economia Socială pentru Dezvoltare Rurală Durabilă”, sunt structurate în două etape de implementare:

  • Etapa I – Sprijin pentru înfiinţarea de noi întreprinderi sociale (octombrie 2024 – septembrie 2025)
  • Etapa a II-a – Implementarea planurilor de afaceri și monitorizarea funcţionării întreprinderilor sociale (octombrie 2025 – martie 2027), susținută și de o perioadă de Sustenabilitate a afacerilor nou create, de minimum 13 luni (începând cu aprilie 2027).

Finalitatea proiectului va presupune ca în cadrul celor 34 de Intreprinderi de Economie Socială nou înființate să fie create un număr de 136 noi locuri de muncă, din care minim 40 dedicate persoanelor vulnerabile (persoane dezavantajate/ defavorizate pe piața muncii, șomeri, persoane inactive) din mediul rural.

Etapa I – Sprijin pentru înfiinţarea de noi întreprinderi sociale.

În această fază, se vor organiza activități de sprijin pentru înființarea de noi întreprinderi sociale pentru persoane care doresc să înființeze astfel de întreprinderi. Etapa de sprijin presupune formare în competenţe antreprenoriale, dezvoltare planuri de afaceri, mentorat, consiliere, etc, inclusiv prin activarea potențialului antreprenorial al unor persoane aparținând grupurilor dezavantajate, inclusiv femei.

În cadrul acestei etape se vor derula următoarele activități:

  • Informarea publicului despre acțiunile desfășurate în cadrul apelului, punând accent pe oportunitățile disponibile și condițiile generale pentru a beneficia de acestea;
  • Selectarea grupului țintă care va participa la acțiunile de sprijin organizate de către echipa de implementare;
  • Organizarea unui program de formare antreprenorială specifică, conform standardelor existente pentru ocupațiile din sectorul economiei sociale, respectiv antreprenor în economia socială și un curs informal de fiscalitate.
  • Selectarea planurilor de afaceri ce vor beneficia de finanțare în cadrul proiectului (pentru crearea întreprinderilor de economie socială).
  • Activități de sprijin prin furnizarea serviciilor personalizate de consiliere exclusiv persoanelor selectate pentru implementarea celor 34 de planuri de afaceri selectate, completând cunoștințele și abilitățile dobândite în fazele precedente;
  • Asigurarea înființării și demarării funcționării noilor entități conform Legii nr. 219/2015 privind economia socială.

Etapa a II-a – Implementarea planurilor de afaceri și monitorizarea funcţionării întreprinderilor sociale

În acest stadiu, desfășurarea activităților va viza:

  • Decontarea sumelor aferente implementării planurilor de afaceri selectate. Cheltuielile pentru înființarea și funcționarea întreprinderilor de economie socială se încadrează în ajutorul de minimis, conform schemei aprobate prin Ordinul nr. 5700/2023 privind aprobarea schemei de ajutor de minimis. Finanțarea se acordă în baza unui contract de subvenție și se poate realiza în până la trei tranșe, în funcție de opțiunea beneficiarului. Prima tranșă poate reprezenta maximum 50% din valoarea totală a finanțării nerambursabile. În cererea de finanțare, ajutorul de minimis este specificat în raport cu planurile de afaceri depuse. De asemenea, persoanele care înființează afaceri nu pot fi asociați majoritari în alte întreprinderi la data semnării contractului de subvenție.
  • Monitorizarea funcționării și dezvoltării afacerilor finanțate, prin care se vor desfășura acțiuni de monitorizare a activității întreprinderilor, având în vedere dezvoltarea acestora și sustenabilitatea planurilor de afaceri asumate. Atenția va fi concentrată asupra menținerii locurilor de muncă create și funcționalității întreprinderilor. La finalul implementării proiectului, precum si în perioada de asigurare a sustenabilității asumată în cererea de finantare, după finalizarea perioadei de implementare a proiectului, indiferent de cauzele care determină eventuala fluctuație a numărului de persoane angajate, administratorul schemei de antreprenoriat are obligația de a se asigura c ă numărul persoanelor angajate în cadrul întreprinderilor nou înființate este cel puțin egal cu numărul total asumat inițial.
  • Demararea funcționării întreprinderilor ce implementează planurile de afaceri finanțate prin ajutor de minimis, presupune ca beneficiarul să garanteze că fiecare întreprindere de economie socială va obține un atestat de întreprindere socială în termen de maxim patru luni de la semnarea contractului de subvenție. Fiecare beneficiar al ajutorului de minimis va face angajări, în conformitate cu planul de afaceri asumat și a contractului.

Întreprinderile nou-înființate vor trebui să aibă sediul social și, dacă este cazul, punctele de lucru, în mediul rural, în regiunea de implemantare a proiectului, și anume județele Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Cluj, Bihor sau Bistrița Năsăud. Angajații vor trebui să aibă domiciliul în mediul rural din aria de implementare a proiectului.

Totodată, asigurarea cofinanțării de minim 10% din valoarea sprijinului financiar acordat (cofinanțare proprie ce poate fi asigurată exclusiv în bani) reprezintă un element vital în atingerea indicatorilor PA. Persoanele care înființează afaceri nu trebuie să aibă calitatea de asociați majoritari în structura altor întreprinderi la data semnării contractului de subvenție.

Sustenabilitatea afacerilor nou create, de minim 13 luni după încheierea celei de-a doua etape, presupune:

  • Menţinerea locurilor de muncă în parametrii asumați prin PA și contractul de finanțare;
  • Funcţionarea întreprinderilor şi dezvoltarea durabilă a acestora.

Rezultate

Întreprinderi sociale
0
Întreprinderi sociale de inserție
0
Angajați din medii vulnerabile
0
euro finanțare/firmă
0

Grupul țintă

Grupul țintă este compus din minim 131 de persoane care doresc să înființeze o întreprindere socială în mediul rural.

Din cele minim 131 persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul rural, vor face parte: – minim 40 persoane din categoria persoane vulnerabile din mediul rural (persoane dezavantajate/defavorizate pe piaţa muncii, şomeri, persoane inactive) – minim 21 persoane vor fi participanți de etnie romă

Pot fi beneficiare ale acestui proiect persoanele care îndeplinesc următoarele criterii:

  • au domiciliul în mediul rural din zona de implementare a proiectului (judeţele Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Bihor, Cluj sau Bistrița Năsăud);
  • au vârsta minima de 18 ani;
  • au studii liceale absolvite (cu sau fără diploma de Bacalaureat);
  • nu sunt implicate în alte proiecte cu alte surse de finanțare prin care ar putea beneficia de programe de antreprenoriat și de dezvoltare a unor planuri de afaceri;
  • aplicanții nu au fost condamnat printr-o hotărâre definitivă pentru fraudă, corupție, implicare în organizatii criminale sau alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare CE și nu a fost subiectul unei decizii/ ordin de recuperare a unui ajutor de stat/minimis a CE;

Nu se încadrează în situația de a fi soț/soție sau rudă sau afin, până la gradul 2 inclusiv al/a:
– Angajaților / administratorilor / reprezentanților legali / acționarilor administratorului schemei de antreprenoriat (prin care se înțelege Beneficiarul contractului de finanțare, respectiv Liderul și Partenerii),
– Persoanelor angajate în cadrul AM PIDS sau în cadrul oricărui OI delegat pentru gestionarea PIDS (funcționari publici sau personal contractual).

Procesul de identificare, selectare și recrutare a grupului țintă:

  • Se derulează conform metodologiei de identificare, selecţie, recrutare și menținere a grupului țintă

Stadiul implementării (actualizare la 31.07.2025)

Ce am făcut până acum
Într-un context în care multe comunități rurale se confruntă cu lipsa locurilor de muncă și acces redus la servicii, proiectul „Economia Socială pentru Dezvoltare Rurală Durabilă” sprijină dezvoltarea de afaceri sociale care pun accent pe binele comun, nu doar pe profit. 

Cursuri gratuite
Până acum, 134 de persoane din județele Maramureș, Satu Mare, Bihor, Sălaj, Bistrița-Năsăud și Cluj au beneficiat de informare și formare profesională în domeniul economiei sociale. Participanții au învățat despre:

  • legislația aplicabilă (Legea 219/2015 privind economia socială),
  • domeniile eligibile pentru finanțare,
  • avantajele și riscurile antreprenoriatului social,
  • redactarea și gestionarea planurilor de afaceri.

Formare profesională
Toți cei 134 de participanți au finalizat cursul acreditat „Antreprenor în economie socială”, dobândind competențe în:

  • dezvoltarea de planuri de afaceri sociale,
  • managementul întreprinderii sociale,
  • reprezentarea organizației și promovarea valorilor sociale.

Concurs de planuri de afaceri
În iunie 2025, toți absolvenții au avut șansa să participe la concursul de planuri de afaceri.

Din cele 134 de idei prezentate, 34 de inițiative vor primi sprijin financiar nerambursabil, în urma unui proces riguros de evaluare tehnico-financiară și interviuri individuale.

Șanse egale pentru toți

  • 20 planuri aparțin femeilor
  • 14 planuri aparțin bărbaților
  • 11 beneficiari provin din grupuri vulnerabile
  • 5 beneficiari se identifică ca fiind de etnie romă

Pașii următori
Pe lângă finanțare, proiectul oferă:

  • mentorat personalizat pentru dezvoltarea afacerii,
  • consultanță în implementare și sustenabilitate,
  • acces la rețele și schimburi de bune practici.

Principii respectate
Proiectul este implementat cu respectarea principiilor orizontale impuse de finanțator:

  • Egalitate de șanse și nediscriminare: acces egal pentru toți, fără bariere de gen, vârstă, etnie sau dizabilitate.
  • Accesibilitate: activități și materiale adaptate nevoilor tuturor participanților.
  • Egalitate de gen: participare echilibrată și limbaj incluziv.
  • Dezvoltare durabilă: utilizare responsabilă a resurselor, digitalizare și preocupare pentru mediu.

Economia socială
Întreprinderile sociale sunt mai mult decât afaceri:

  • reinvestesc profitul în comunitate,
  • creează locuri de muncă acolo unde este cea mai mare nevoie,
  • oferă soluții reale pentru probleme locale.

#RURALcreativ

Activitatea 1. Informarea publicului cu privire la acțiunile derulate în cadrul proiectului
Durată activitate: 6 luni / Dată început: 01-10-2024 / Dată finalizare: 31-03-2025

Până la 31 ianuarie 2025 s-a reușit încheierea a 10 protocoale de colaborare cu primării din localități rurale care au sprijinit organizarea a 8 de acțiuni de informare ale membrilor comunităților cu privire la economia socială, în cadrul întâlnirilor fiindu-le prezentate oportunitățile de finanțare nerambursabilă destinată înființării de întreprinderi sociale, avantajele pentru comunitatea în care se dorește a fi dezvoltate întreprinderile, beneficiile și obiectivele vizate prin derularea activităților din proiect, etapele desfășurării proiectului, specificitatea întreprinderilor sociale, în conformitate cu Legea 219/2015 privind economia socială, informații despre domeniile eligible/exceptate de la finanțare și a cheltuielilor care intră sub incidența ajutorului de minimis, condițiile de înființare și funcționare ale unei afaceri, riscurile/ beneficiile mediului de afaceri, cadrul legislativ aplicabil pentru accesarea și gestionarea fondurilor nerambursabile prin înființarea unei întreprinderi sociale și condițiile generale de eligibilitate ale beneficiarilor în vederea înscrierii în cadrul proiectului, informații privind principiile orizontale ale proiectului respectiv întreprindrilor sociale.
Echipa proiectului a asigurat în perioada octombrie 2024 – ianuarie 2025 informare pentru un număr de 319 persoane cu privire la economia socială și oportunitățile de finanțare nerambursabilă ale proiectului. Deasemenea a fost lansată campanie de promovare online a principiilor orizontale.

Activitatea 2. Selectarea grupului țintă ce va participa la acțiunile de sprijin organizate
Durată activitate: 8 luni / Dată început: 01-10-2024 / Dată finalizare: 31-05-2025

În urma derulării activității de informare, 62 persoane au solicitat înscrirea în proiect, astfel că au primit informațiile și suportul necesar constituirii dosarului de înregistrare în grupul țintă a proiectului iar în urma verificării eligibilității, au fost selectate respectiv înregistrate în operațiune ca și grup țintă. Din cele 62 persoane, 19 persoane aparțin categoriei de persoane vulnerabile iar 3 persoane aparțin de etniei roma.
Estimăm finalizarea activiţăţilor de selecție a grupului țintă în cursul lunii Martie 2025.

Activitatea 3. Derularea programelor de formare antreprenorială
Durată activitate: 7 luni / Dată început: 01-12-2024 / Dată finalizare: 30-06-2025

La data de 27.12.2024 a fost lansată seria 1 de curs “Antreprenor în economia socială”, în format online, pentru un număr de 20 participanţi din grupul țintă a proiectului din localitățile rurale din Maramureș și Satu Mare: Coaș, Remetea Chioarului, Săsar, Coltău, Aciua, Remecioara. Perioada de desfăşurare a cursului 27.12.2024 – 18.02.2025, cu examen de absolvire programat pentru data de 19 Februarie 2025.

La data de 20.01.2025 a fost lansată seria 2 de curs “Antreprenor în economia socială”, în format online, pentru un număr de 14 participanţi grup țintă din localitățile rurale din judeţul Maramureș: Copalnic-Mănăştur, Oncești, Glod, Rus. Perioada de desfăşurare a cursului 20.01.2025 – 28.02.2025, examen de absolvire programat pentru data de 03 Martie 2025.

La data de 28.01.2025 a fost lansată seria 3 de curs “Antreprenor în economia socială”, tot în format online, pentru un număr de 28 de participanți din grupul țintă a proiectului din localitățile rurale: Bogdan Vosă, Coroieni, Copalnic-Mănăştur, Cicârlău. Perioada de desfăşurare a cursului 28.01.2025 – 07.03.2025, examen de absolvire programat pentru data de 19 Mai 2025.

Estimăm lansarea următoarelor serii de curs “Antreprenor în economia socială”:
La data 27.02.2025, seria 4 de curs pentru un număr estimat de 28 de persoane ce vor fi selectate ca și grup țintă din localități rurale din regiunea de dezvoltare Nord Vest. Data estimată de finalizare a cursului este 09.04.2025

La data de 27.03.2025 va fi lansată seria 5 de curs pentru un număr estimat de 28 de persoane ce vor fi selectate ca și grup țintă din localități rurale din regiunea de dezvoltare Nord Vest. Data estimată de finalizare a cursului este 16.05.2025

Ultima serie de curs estimăm a fi lansată în cursul lunii aprilie 2025 cu durată previzionată până la finalul lunii mai 2025.

Documente proiect

Name Size Type Category
312143_Pliant proiect - RuralCreativ 1.3 MB pdf Documents
312143_Afis oficial proiect 599.6 KB pdf Documents
312143_Comunicat de presă lansare proiect 222.7 KB pdf Documents
312143_Identitate vizuală_logo RuralCreativ 7.2 KB pdf Documents

Economia socială

Economia socială este sectorul care îmbină în mod eficient responsabilitatea individuală cu cea colectivă în vederea producerii de bunuri şi/ sau furnizării de servicii, urmărind dezvoltarea economică şi socială a unei comunităţi şi al cărei scop principal este beneficiul social. Aceasta joacă un rol esențial în reducerea inegalităților sociale dintre statele membre ale Uniunii Europene și regiunile acestora.

Principiile economiei sociale:

  1. prioritate acordată individului şi obiectivelor sociale faţă de creşterea profitului;
  2. solidaritate şi responsabilitate colectivă;
  3. convergenţa dintre interesele membrilor asociaţi şi interesul general şi/ sau interesele unei colectivităţi;
  4. control democratic al membrilor, exercitat asupra activităţilor desfăşurate;
  5. caracter voluntar şi liber al asocierii în formele de organizare specifice domeniului economiei sociale;
  6. personalitate juridică distinctă, autonomie de gestiune şi independenţă faţă de autorităţile publice;
  7. alocarea celei mai mari părţi a profitului/ excedentului financiar pentru atingerea obiectivelor de interes general, ale unei colectivităţi sau în interesul personal nepatrimonial al membrilor.

Fondul Social European (FSE+) susține dezvoltarea întreprinderilor sociale, ca suport pentru persoanele care întâmpină dificultăți în integrarea pe piața muncii, precum tineri, șomeri pe termen lung, persoanele cu dizabilități sau cele din zonele rurale. În acest domeniu întâlnim afaceri care sunt aliniate valorilor de responsabilitate față de oameni, mediu și comunitate.

În România, economia socială este reglementată prin Legea Nr. 219/2015 și se referă la activitățile desfășurate independent de sectorul public, având ca scop promovarea interesului general, al comunității sau al intereselor personale nepatrimoniale. În această optică, lansarea și dezvoltarea unei afaceri de succes poate reprezenta o oportunitate semnificativă, iar această provocare devine și mai motivantă atunci când este vorba despre înființarea unei întreprinderi sociale, ca model important de muncă și integrare a forței de muncă în economia socială, având un rol esențial atât la nivel național, cât și european.

Pentru a aborda posibilele dificultăți inerente acesui demers, este necesară cunoașterea cadrului legal pentru înființarea întreprinderilor sociale, procedura de certificare și obligațiile survenite după certificare. De asemenea, este important de știut modul în care aceste entități sunt susținute din Fondul Social European, drepturile și obligațiile întreprinderilor care beneficiază de ajutor de minimis și motivele rambursării integrale sau parțiale a ajutorului primit.

Întreprinderile sociale sunt persoane juridice de drept privat care desfăşoară activităţi în domeniul economiei sociale, care dovedesc că respectă, conform actelor legale de înfiinţare şi organizare, cumulativ, definiţia şi principiile economiei sociale prevăzute în lege, dobândește statutul de întreprindere socială prin deţinerea atestatului de întreprindere socială şi respectă principiile economiei sociale.

Atestatul de întreprindere socială se acordă acelor întreprinderi sociale care respectă următoarele criterii:

  • acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;
  • alocă minimum 90% din profitul realizat scopului social şi rezervei statutare;
  • se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
  • aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi, asigurând niveluri de salarizare echitabile, între care nu pot exista diferenţe care să depăşească raportul de 1 la 8.

Actele normative care reglementează procedura de atestare și certificare a întreprinderilor sociale, inclusiv a întreprinderilor sociale de inserție conform Hotărârii Guvernului nr. 585/2016, care aprobă Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 219/2015 privind economia socială, detaliază condițiile în care întreprinderile sociale de inserție pot obține certificarea, prin acordarea mărcii sociale, precum și obligațiile acestora, suspendarea și retragerea mărcii sociale.

Specificul întreprinderilor sociale de inserție obligă angajarea permanentă a cel puțin 30% din personalul său din grupuri vulnerabile, astfel încât timpul de lucru al acestora să reprezinte cel puțin 30% din totalul orelor lucrate de toți angajații. Scopul acesteia este de a combate excluziunea, discriminarea și șomajul, prin facilitarea inserției socio-profesionale a persoanelor defavorizate.

Principiile noastre

Egalitatea de șanse
Activitățile și spațiul de lucru din cadrul proiectului nostru protejează demnitatea și promovează egalitatea de șanse. Prin solidaritate și colaborare, putem elimina barierele care limitează accesul la oportunități.

Nediscriminarea
Împreună putem construi o societate mai bună prin crearea unui impact pozitiv în comunitate, Sprijinim grupurile vulnerabile, oferim access egal la oportunități și punem oamenii și valorile pe primul loc.

Accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități
Împreună, putem construi un mediu mai incluziv pentru toți! Fiecare persoană merită acces la activitățile din proiectul „Economia Socială pentru Dezvoltarea Rurală Durabilă” Împreună putem elimina barierele, încuraja accesibilitatea și susține drepturile tuturor. Implementăm un proiect în care toți au șanse egale!

Dezvoltarea durabilă
Susținerem economia locală prin crearea de noi locuri de muncă și dezvoltarea mediului rural. Toate acțiunile întreprinse în proiectul nostru au fost adoptate în contextul respectării legislației naționale și comunitare, dar și utilizarea rațională a resurselor.